Menų istorija

  • III klasė
  • Naudotojo vadovas
  • Bendroji programa
  • Bendroji programa
  • Naudotojo vadovas
Pereiti prie turinio

III klasė

Pagrindiniai meno istorijos laikotarpiai

Mokymosi objektai

Seniausios pasaulio civilizacijos

Antikinis menas

Ankstyvosios krikščionybės menas

Viduramžių epocha

Renesansas

Barokas

Klasicizmas

Romantizmas

Realizmas

Impresionizmas

Postimpresionizmas

Secesija

Simbolizmas

XX a. menas

Dabartinis menas

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Pagrindinės meno rūšys

Mokymosi objektai

Meno rūšys ir jų klasifikavimas

Vizualieji menai

Šiuolaikinis menas

Atlikimo (arba scenos) menai

Literatūra

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Seniausios pasaulio civilizacijos iki mūsų eros

Mokymosi objektai

Mesapotamija

Persija

Egiptas

Indija

Kinija

Japonija

Amerika

Afrika

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Antikinis menas (Antikinė Graikija)

Mokymosi objektai

Kretos-Mikėnų kultūros paveldas

Antikinės Graikijos meno istorinis kontekstas ir periodai

Antikinės Graikijos architektūra ir dailė

Graikų teatras (vaidybos menas) ir muzika

Antikinės Graikijos gyventojų apranga

Antikinės Graikijos architektūros ir meno įtaka

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Antikinis menas (Antikinė Roma)

Mokymosi objektai

Antikinės Romos meno ištakos

Antikinės Romos meno periodai

Antikinės Romos architektūra ir dailė

Romėnų teatras ir muzika

Antikinės Romos gyventojų apranga

Antikinės Romos architektūros ir meno svarbiausi pasiekimai

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Ankstyvosios krikščionybės menas

Mokymosi objektai

Ankstyvosios krikščionybės meno laikotarpiai

Ryškiausios ankstyvosios krikščionybės asmenybės

Ankstyvosios krikščionybės architektūra

Ankstyvosios krikščionybės architektūra: krikštyklos, koplyčios, mauzoliejai

Ankstyvosios krikščionybės simboliai

Ankstyvosios krikščionybės dailė

Ankstyvosios krikščionybės muzika

Ankstyvosios krikščionybės architektūros ir meno reikšmė

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Viduramžių epocha

Mokymosi objektai

Bizantiškasis stilius

Romanika

Gotika

Viduramžių muzika

Viduramžių teatras

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Renesansas

Mokymosi objektai

Kas gimė, o kas atgimė Italijos Renesanse?

Menininko asmenybė ir statusas visuomenėje.

Italijos Renesanso periodizacija, svarbiausi menininkai ir jų kūriniai.

Kur dingo moterys menininkės?

Renesanso menas Lietuvoje

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis.

Mokymosi proceso prasmės klausimai.

Sąvokos

Šaltiniai

Barokas ir vėlyvosios jo transformacijos

Mokymosi objektai

Baroko susiformavimo sociokultūrinės prielaidos

Bendrieji baroko bruožai mene ir architektūroje

Ankstyvojo baroko pavyzdžiai mene ir architektūroje

Brandžiojo baroko pavyzdžiai mene ir architektūroje

Vėlyvojo baroko (rokoko) pavyzdžiai mene ir architektūroje

Baroko menas ir architektūra Lietuvoje

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Klasicizmas

Mokymosi objektai

Klasicizmo ištakos ir kontekstas

Klasicistinio meno bruožai

Klasicizmo pavyzdžiai architektūroje

Klasicizmo pavyzdžiai tapyboje ir skulptūroje

Klasicizmas Lietuvoje

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Romantizmas

Mokymosi objektai

Romantizmo pradžia ir F. Gojos kūryba

Romantizmas Prancūzijoje

Romantizmas Vokietijoje

Romantizmas Anglijoje

Romantizmas Lietuvos dailėje

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Realizmas

Mokymosi objektai

Realizmo bruožai ir jų raiška dailėje.

Realizmas Prancūzijoje ir G. Kurbė kūrybos novatoriškumas

Realizmas Prancūzijoje ir Ž. F. Milė kūryba

Barbizono mokykla

Realizmas Lietuvos dailėje

Užduotys

Kūrybinė užduotis

Probleminių situacijų analizės užduotis

Mokymosi proceso prasmės klausimai

Sąvokos

Šaltiniai

Titulinis Temos Sąvokos

Sąvokos

Agora – (gr.), senovės Graikijoje laisvųjų žmonių susirinkimas, jo vieta, miesto pagrindinė aikštė, kurioje buvo švenčiamos religinės šventės, vykdavo politiniai susirinkimai, turgūs.

Amfiteatras – (gr. amphitheatron, amphi – abipus, aplink + theatron – reginys), senovės graikų teatro žiūrovų tribūna. Vietos buvo išdėstytos kalno šlaite pusračiu ir išklotos akmens plokštėmis.

Antablementas – klasikinėje architektūroje virš kolonos esanti perdanga, horizontaliai padalinat į architravą (apačioje), frizą (viduryje) ir karnizą (viršuje).

Antai – senovės graikų šventyklose mūro stulpais ar piliastrais išsikišę išilginių sienų galai. Buleuterijas – senovės Graikijoje viešų susirinkimų vieta, vyresniųjų tarybos posėdžių vieta.

Chitonas – (gr. chitōn) senovės graikų apdaras, ties pečiais sutvirtintas, šonuose susiūtas stačiakampės formos medžiagos gabalas su skyle galvai (panašiai kaip tunika).

Chlamidė – (gr. chlamys) buvo keliautojų ir karių viršutinis apdaras dėvimas ant chitono.

Dipteris – (gr. dipteros – dvisparnis), sen. graikų šventykla, iš visų pusių apjuosta dviejų kolonų eilėmis.

Faros – plonas geometriniais motyvais puoštas apsiaustėlis. Himatijas – (gr. hymation) antikinės Graikijos gyventojų apdaras – keturkampis medžiagos gabalas suformuotas taip, kad kristų kaip draperija.

Kapitelis – (lot. capitellum – galvutė), konstrukcinis ir dekoratyvinis architektūros elementas–kolonos, pilioriaus arba piliastro viršutinė dalis, į kurią remiasi pastato perdanga.

Kariatidė – tašytos ar lipdytos moters figūros su plačių klostytų drabužių atrama, atliekanti stulpo, kolonos ar piliastro funkciją. Kupolas – (it. cupola), pusrutulio, paraboloido, svogūno arba kitokios formos skliautas. Juo suskliaudžiama apskrito, elipsinio, daugiakampio arba kvadratinio plano erdvė.

Megaronas – (gr. megaron – didelė salė, šventykla), Kretos-Mikėnų kultūroje – stačiakampis gyvenamasis pastatas.

Metopa – dorėniško orderio frizo elementas: kvadratinė arba stačiakampė akmens plokštė tarp triglifų. Dažniausiai puošta reljefais, kai kada – tapyba.

Orderis – architektūrinė kompozicija – pastato laikančioji konstrukcija, susidedanti iš kolonų ir antablemento. Pasižymi moduliais pagrįstomis proporcijomis, standartizuotomis detalėmis. Senovės Graikijoje susiformavo dorėninis, jonėninis ir korintinis.

Palestra – sen. Graikų kovos menų ir sporto mokykla.

Peplas – buvo archaiškiausias moters apdaras.

Peripteris – (gr. peripteros), senovės Graikijos šventykla, iš visų pusių apjuosta vienos eilės dengta kolonada.

Peristilas – (gr. peristylos: peri + stylos – kolona), dengta kolonada apjuosta stačiakampė salė, vidaus kiemas, sodas. Dažnai viduryje būdavo įrengiamas baseinas.

Piliastras – vertikalus stačiakampio ar daugiakampio skerspjūvio sienos iškyšulys, susidedantis iš bazės, liemens ir kapitelio.

Portikas – dengta kolonada, sujungta su pastatu, sudaranti pastogę įėjimui arba prieangiui. Propilėjai – senovės Graikijos miesto vartai.

Sija – horizontalus tiesus laikantysis konstrukcinis elementas. Skliautas – senovės architektūroje skliautuotas stogas arba perdanga, skliautuota patalpa.

Stoja – (gr. stoa) dengta kolonada, takas, portikas. Terakota – (it. terra cotta – degta žemė), keramikos rūšis: poringa, neglazūruota, išdegta iš natūralaus molio žemoje temperatūroje, žr.: https://www.vle.lt/straipsnis/terakota/

Tolas – (gr. tholos), monumentalus sakralinis arba memorialinis apskrito plano statinys, būdingas Kretos‑Mikėnų ir senovės Graikijos kultūroms. Dažniausiai buvo apjuosiamas kolonada, dengiamas kupolu.

Triglifas – dorėniško orderio frizo elementas: stačiakampė akmens plokštė su vertikaliais grioveliais, skaidančiais ją į 3 ar 4 dalis

Mokymosi proceso prasmės klausimaiŠaltiniai
Pranešk apie klaidą
Nuoroda į priemonę „Next Generation EU“
Nuoroda į Nacionalinės švietimo agentūros svetainę
Nuoroda į Švietimo, mokslo ir sporto ministerijos svetainę
Nuoroda į „EdTech” svetainę